Podstawowy słowniczek użytkownika WordPressa

Szacunkowy czas czytania: 6 minut

 

Przygotowałam dla Was ściągę – glosariusz terminów związanych z WordPressem 🙂

 

***

baza danych [ang. database] – oprogramowanie służące do zarządzania danymi w zorganizowany sposób. WordPress korzysta z systemu zarządzania relacyjnymi bazami danych MySQL lub MariaDB. W bazie danych przechowuje treści (np. wpisy, komentarze), a także pobiera dane z bazy (np. gdy wyszukujemy jakieś treści).
WordPress przechowuje numer wersji bazy danych w tablicy „wp_options” w opcji „db_version”.

***

CMS [ang. Content Management System, pol. system zarządzania treścią] – oprogramowanie pozwalające na łatwe tworzenie i edytowanie serwisów internetowych (blogów, sklepów itd.). Taki system może być obsługiwany także przez osoby nietechniczne z poziomu panelu administracyjnego. WordPress jest systemem zarządzania treścią.

***

Gutenberg – blokowy edytor (pozwala na budowanie wpisu za pomocą bloków), wprowadzony do WordPressa od wersji 5.0 (grudzień 2018). Można go wyłączyć, z czego korzysta aż ponad 5 milionów użytkowników – tyle właśnie jest instalacji wtyczki Klasyczny edytor, która przywraca stary styl edytora. Gutenberg ma tyle samo entuzjastów, co wrogów – wystarczy spojrzeć na oceny na WordPress.org.

Oceny Gutenberga (31.05.2020)

***

kategoria [ang. category] – każdy wpis może być przypisany do jednej lub wielu kategorii. Ułatwia to grupowanie tematyczne treści. Jeśli dodając wpis nie wybierzemy żadnej kategorii, to trafi on do kategorii „bez kategorii”.
Nowe kategorie można tworzyć w menu Wpisy –> Kategorie.

***

kokpit [ang. dashboard] – główna strona panelu administracyjnego. Podsumowuje informacje o stronie, stanie witryny, aktywności (np. sekcja „W skrócie”) oraz oczekujących aktualizacjach.

***

motyw [ang. theme] – motyw to zbiór powiązanych ze sobą plików, które pozwalają na generowanie wizualnego interfejsu dla użytkownika (czyli tego jak strona wygląda). Motywy to po prostu rozszerzenia, które pozwalają na zmianę wyglądu strony, bez ingerencji w kod samego WordPressa. Motywy mogą być płatne lub bezpłatne. Są ich dziesiątki tysięcy. Niektóre motywy to prawdziwe „kombajny”, pozwalające na stworzenie rozbudowanych stron, sklepów czy portali społecznościowych. Najpopularniejsze płatne motywy to np. Divi lub Avada.

Zmienić motyw możemy wchodząc do menu Wygląd –> Motywy.

Motyw często jest mylnie nazywany szablonem!

***

motyw domyślny [ang. default theme] – każda instalacja WordPressa ma swój motyw domyślny (startowy). Jeśli aktywny motyw zostanie uszkodzony lub skasowany, WordPress automatycznie zaczyna używać motywu domyślnego. Motywy domyślne są darmowe i zmieniają się z biegiem lat. Przykładowo wersja 3.0 WordPressa miała motyw Twenty Ten, wersja 4.4. – motyw Twenty Sixteen. Najnowszym motywem domyślnym jest Twenty Twenty.

***

obrazek wyróżniający – [ang. featured image] – to obrazek, który możemy dodać do każdego wpisu w trakcie jego tworzenia (prawe menu). Obrazek pojawia się później na listach wpisów, w wynikach wyszukiwania, a także gdy publikujemy linka do wpisu w mediach społecznościowych.

***

obrazek nagłówka [ang. header image] – szeroki obrazek, który ustawiamy na górze strony opartej na WordPressie

***

pasek boczny/menu boczne [ang. sidebar] – pionowa kolumna będąca elementem motywu. Służy do wyświetlania informacji innych niż główna zawartość strony internetowej. Na paski boczne można dodawać widżety – np. wyszukiwarkę, własny kod HTML, najnowsze wpisy i wiele innych. Sidebary można całkowicie wyłączyć.

Przykład sidebaru

***

PHP [PHP Hypertext Preprocessor] – interpretowany, skryptowy język programowania zaprojektowany do generowania stron internetowych. WordPress oparty o jest o język PHP. Obecnie rekomendowana jest wersja 7.3.+ (maj 2020).

***

rola [ang. role] – WordPress posiada kilka wbudowanych ról użytkowników (np. administrator, redaktor, subskrybent). Role powiązane są z uprawnieniami – administrator ma ich najszerszy zakres (np. usuwanie użytkowników, przeprowadzanie aktualizacji, modyfikacja wszystkich wpisów), a inne role pozwalają jedynie czytać lub modyfikować treści własnych wpisów. Zarządzanie rolami jest bardzo ważne, ponieważ przy złej konfiguracji, osoby nieuprawnione mogą otrzymać dostęp do rdzenia naszej strony, przejąć dane, rozsyłać spam itd.

***

shortcode – z angielskiego „kod skrótowy”, jednakże w użyciu jest raczej angielska nazwa. Jest to funkcjonalność WordPressa, która w bardzo prosty sposób (kopiuj – wklej) pozwala rozbudować stronę lub wpis.
Przykładowo – wtyczka do formularzy generuje shortcody, które później możemy wklejać we wpisach, na stronach, w widżetach.

***

strona [ang. page] – specyficzny rodzaj wpisu na stronie. Służy do tworzenia statycznych, nie-blogowych treści, np. strona z kontaktem, strona „o mnie”.

***

szablon [ang. template] – termin często mylony z motywem. Podczas, gdy motyw to zbiór plików, to szablon jest to jeden plik definiujący jakiś obszar strony (np. układ nagłówka, stopki, sidebaru). Szablony są częściami motywu i możemy je wybierać per wpis.

***

tag – słowo kluczowe, które opisuje wpis. Jest to element mniejszy nie kategoria. Przykładowo kategorią wpisu jest kategoria „Szkolenia”, a tagi dodane do wpisu to: konferencja, webinar. Dzięki tagom można sortować wpisy tematycznie (np. pokazać wszystkie wpisy mające tag: webinar).

***

uproszczona nazwa [ang. slug] – ciąg znaków, który znajduje się po ukośniku w adresie URL podstrony. Slugi generują się automatycznie przy tworzeniu wpisów i mają zwykle formę skróconej wersji tytułu. Można wpisowi nadać także własną nazwę. Nie tylko wpisy mają swoje unikalne slugi. Także strony czy kategorie posiadają uproszczone nazwy, które możemy modyfikować.

W poniższym przykładzie:
newsy – to slug dla kategorii newsów
sylwester – to slug dla wpisu o tytule „Sylwester”

***

widget [ang. widget] – mały, niezależny element strony, odpowiedzialny za jakąś funkcję. Przykładowo widżet „Ostatnie posty” pozwala pokazać kilka ostatnich wpisów np. na boku strony. Widżety można dodawać do sidebaru, w stopce i w innych miejscach, na które pozwala dany motyw.

Widżety znajdziecie w menu Wygląd –> Widgety.

***

wpis [ang. post] – zwany też postem lub artykułem. Treść, którą publikujesz na swojej stronie np. w formie bloga lub newsów firmowych. Wpis może zawierać tekst, media (obrazki, muzykę lub filmy), linki, a także wiele innych elementów, których zamieszczenie umożliwiają dodatkowe wtyczki.

***

wtyczka [ang. plugin] – to chyba jeden z najpopularniejszych terminów używanych wraz z WordPressem. Jest to jedna funkcja lub grupa funkcji w języku PHP, które dodają do strony nowe funkcjonalności. Istnieją wtyczki praktycznie do wszystkiego. Nadużywanie wtyczek jest powszechne, choć często daną funkcjonalność można dodać w kilku linijkach własnego kodu. Złośliwe czy nieprofesjonalnie wykonane wtyczki to kolejna bolączka użytkowników WordPressa. Gdy korzystamy z pluginów, ważny jest umiar i zdrowy rozsądek.

***

zajawka [ang. excerpt] – to po prostu zapowiedź lub streszczenie wpisu, które pojawia się w wynikach wyszukiwania lub w kanałach RSS. Domyślnie jest to fragment pierwszego akapitu (55 słów). Jednak jeśli chcemy zapowiedzieć wpis po swojemu i nie duplikować treści (np. pod kątem SEO), warto w polu „zajawka” wpisać swój tekst. Nie wszystkie motywy wspierają zajawki. Pole zajawki znajduje się zwykle pod edytorem, na stronie dodawania wpisu.

***